کتابخانه عمومی شهدای مرزیجران

جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند.( مقام معظم رهبری )

کتابخانه عمومی شهدای مرزیجران

جای کتاب را هیچ چیز پر نمی کند.( مقام معظم رهبری )

معرفی کتابخانه‌های مطرح جهان

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۰۲:۱۸ ب.ظ


کتابخانه مرکزی شهر اشتوتگارت

هزینه ساخت‌وساز این کتابخانه بالغ بر ۸۰ میلیون یورو است که ۴ میلیون یورو از آن برای طراحی داخلی کتابخانه صرف شد.

علی مسلمی: این کتابخانه با سطح بنای 20.200 متر مربع و مساحت آن 11.500 متر مربع در 24 اکتبر 2011 افتتاح شد. هزینه ساخت‌وساز این کتابخانه بالغ بر 80 میلیون یورو شد که 4 میلیون یورو از آن برای طراحی داخلی کتابخانه صرف شد. برای انتخاب بهترین طراحی و معماری برای این کتابخانه، مسوولان شهر اشتوتگارت رقابتی را برگذار کردند که تقریبا 235 شرکت و نهاد داخلی و بین‌المللی در آن شرکت کردند. هیئت داوری که متشکل از 36 نفر بود، در نهایت «یون جووان یی» از کره جنوبی را به عنوان معمار این کتابخانه و برنده این رقابت معرفی کرد.

شکل اصلی کتابخانه یک مکعب است که اندازه هر ضلع این مکعب 44 متر و ارتفاع آن 40 متر است. نمای بیرونی ساختمان دو لایه و از بلوک‌های شیشه‌ای ساخته شده در حالی که نمای درونی ساختمان از شیشه است. این بنا دارای 9 طبقه روی زمین و دو طبقه زیر زمین است که دسترسی به 500 هزار فرآورده دیجیتالی را برای همه بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. اسلایدهای متحرک در فضاهای بین نماهای بیرونی و داخلی و در سقف شیشه‌ای از تابش شدید نور محافظت می‌کنند. سقف آن نیز مجهز به سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی است. در چهار طرف ساختمان به زبان‌های مختلف، کلمه «کتابخانه» نقش بسته است. در مرکز کتابخانه یک گالری به شکل قیف وجود دارد که هم سالن مطالعه محسوب می‌شود و هم منبع نور. در فضای میانی این اتاق‌ها، سالن‌های یادگیری وجود دارد که هر کدامشان به صورت موضوعی تقسیم‌بندی شده‌اند. افزون بر این، شکل ورودی ساختمان با الهام از مقبره خالی نیوتن توسط «اتین بولی» طراحی شده است.

در طبقه همکف محوطه بزرگ و دلپذیری وجود دارد که در هر لحظه می‌توان کتاب‌ها را قرض گرفت و پس داد. در زیر زمین نیز سالن گردهمایی وجود دارد که ظرفیت آن 300 نفر است. در اتاق زیر شیروانی نیز یک کافه برای پذیرایی از بازدیدکنندگان و خوانندگان وجود دارد.

این کتابخانه طبق بهترین معیارها برای حفظ محیط زیست، کاهش انرژی و استفاده از انرژی‌های جایگزین‌پذیر ساخته شده است. نوع مصالح به کار رفته در آن به نحوی است که انرژی خورشید و حرارت ایجاد شده در نماهای شیشه‌ای و کف زمین را ذخیره و استفاده می‌کند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۴
عبداله صادق آبادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی